03 September 2014

Facebook Punca Rezeki Peniaga Dalam Talian

Facebook

APABILA berbicara mengenai laman media sosial, Facebook adalah antara rangkaian media sosial paling popular di kalangan pengguna laman maya terutamanya bagi mereka yang 'aktif' berinteraksi menerusi Internet.

Menurut laporan media tempatan, Malaysia telah dikenali sebagai pengguna Facebook ke-18 tertinggi di dunia berdasarkan 15 juta pengguna laman sosial yang diasaskan Mark Zuckerberg itu.

Namun mutakhir ini, laman sosial itu disalahgunakan berikutan wujudnya beberapa kes penghinaan di Facebook terhadap isu-isu sensitif rakyat negara ini khususnya hal-hal agama dan kaum, termasuk menghina Yang di-Pertuan Agong.


Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata kerajaan setakat ini menerima 2,000 laporan melibatkan penyalahgunaan Facebook.

Sehubungan itu, kementerian akan menjalankan kajian bagi mendapatkan maklum balas orang ramai berhubung tindakan yang perlu diambil termasuk kewajaran menutup laman sosial berkenaan.

JEJAS PENIAGA ONLINE

Ekoran pandangan berkenaan, banyak pihak mempertikaikan akan kewajaran menutup Facebook. Kerajaan sendiri, menurut Ahmad Shabery tidak berhasrat berbuat demikian memandangkan ia agak mustahil kerana terdapat sejumlah 15 juta akaun pengguna di Malaysia dengan sebahagiannya selesa berniaga secara dalam talian, berinteraksi dengan keluarga dan berkomunikasi dengan rakan taulan.

Mengupas hal berkaitan, Presiden Persatuan Usahawan Internet Malaysia (PUIM) Mohd Azrul Mohd Nor berkata cadangan untuk menutup laman sosial Facebook adalah kurang bijak.

Beliau berkata cadangan itu bukan hanya akan menjejaskan individu yang terlibat dalam perniagaan dalam talian malah sebilangan besar kos pengurusan, pembelajaran, operasi pemasaran sekaligus menyebabkan mereka kehilangan pelanggan tetap.

"Berdasarkan data persatuan 85 peratus daripada peniaga bergantung kepada sumber utama iaitu 'fan page' untuk menjual barangan, perkhidmatan dan produk mereka malah ada antara mereka sudah bertahun-tahun lamanya menggunakan laman itu.

"Isu utama adalah penyalahgunaan dan Facebook adalah 'tools' yang diterima pakai oleh hampir seluruh dunia dan apabila berlaku penyalahgunaan ini, isunya bukan 'tools' tetapi berpunca daripada individu itu sendiri," katanya.

EKONOMI DIGITAL

Mengulas lanjut, Mohd Azrul berkata kepelbagaian saluran komunikasi membuktikan negara sedang menuju ke arah ekonomi digital ini adalah sejajar dengan perubahan keadaan semasa.

Sehubungan itu, beliau berkata cadangan untuk menutup laman Facebook perlu dikaji dengan terperinci serta mengambil kira kesan dan akibat kerana ia membabitkan banyak pihak.

"Menutup atau menyekat laman tersebut bukanlah satu-satunya jalan terbaik sebaliknya gunakan pendekatan berhemah seperti mendidik individu itu daripada melakukan kegiatan tidak berfaedah."

Mohd Azrul berkata lambakan aplikasi-aplikasi seperti WhatsApp, WeChat, dan Twitter adalah kaedah yang banyak diguna pakai oleh peniaga untuk berinteraksi secara terus bersama pelanggan mereka.

"Ini tidak menunjukkan bahawa dengan mempunyai medium komunikasi era baharu, ia sesuatu yang buruk," katanya.

NILAI KEUSAHAWANAN

Dalam pada itu, beliau tidak menafikan penyalahgunaan Internet misalnya seperti menabur fitnah sememangnya tidak untuk mudah dilenyapkan namun masalah ini boleh dikurangkan dengan kerjasama daripada pelbagai pihak.

Mohd Azrul turut berharap kerajaan memperbanyakkan perbincangan bersama badan bukan kerajaan (NGO) dan persatuan yang menceburi bidang perniagaan melalui Internet agar membantu golongan tersebut untuk terus maju ke tahap yang lebih tinggi.

"Adalah sesuatu yang merugikan jika fokus kepada perkara negatif sahaja tetapi tidak memberi tumpuan kepada nilai keusahawanan yang semakin 'hidup' daripada Internet dan khususnya laman sosial seperti Facebook," katanya.

FACEBOOK BANTU PENIAGA

Sementara itu, seorang peniaga dalam talian Nur Atikah Mohamed Ali Piah, 25, berkata laman Facebook merupakan 'ruang' yang banyak membantu peniaga-peniaga kecil untuk memulakan peniaga tanpa mengeluarkan kos yang besar.

Beliau berkata peniaga merupakan golongan yang paling merasakan kesannya jika laman sosial tersebut ditutup.

"Bagi peniaga online banyak strategi pemasaran yang digunakan peniaga seperti Instagram dan blog akan tetapi Facebook ini mempunyai paling ramai pengguna malah ia amat mudah.

"Laman Facebook juga amat popular di kalangan pelajar yang ingin mencari duit poket sendiri dengan berniaga melalui Internet," katanya.

Memulakan perniagaan dalam talian sejak empat tahun lalu, beliau yang lebih mesra dengan panggilan Ieka berkata sebagai seorang pengguna mereka perlu bijak dan beretika ketika menggunakan laman media sosial untuk ke arah yang lebih baik.

"Jangan disebabkan 'nila setitik, rosak susu sebelanga'. Hanya kerana salah seorang, peniaga seperti kami terpaksa menerima tempiasnya," katanya.

Oleh: LYDIA
Sumber: Bernama, Sinar Harian [19 Ogos 2014]

0 comments: