24 September 2014

Masjid India Kuala Lumpur


MASJID INDIA, Kuala Lumpur menjadi tumpuan umat Islam di ibu kota untuk beribadat.

MASJID India terletak di tengah-tengah pusat bandar raya Kuala Lumpur iaitu di atas sebidang tanah yang di anugerahkan oleh Sultan Selangor, Sultan Alaeddin Sulaiman Shah kelima kepada seorang peniaga berketurunan India Muslim yang dibina pada tahun 1863.

Peringkat awal pembuatannya, masjid itu dibina menggunakan kayu dan papan sahaja. Pada tahun 1963 Masjid India diroboh untuk dijadikan bangunan tiga tingkat. Penyempurnaan dilakukan oleh Sultan Selangor, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah melibatkan penambahbaikan ruang solat berikutan pertambahan jumlah jemaah.

Selama 136 tahun Masjid India terus berdiri dengan megah sebagai sebuah masjid teragung. Masjid berkenaan menjadi tumpuan kaum India Muslim dan saudara seagama melakukan aktiviti keagamaan.


Masjid India terletak di kawasan tengah kota yang sibuk dengan aktiviti perniagaan dan komersial. Kawasan sekitar majid menjadi tumpuan orang ramai dan pelancong asing membeli-belah.

Pada hari biasa, persekitaran Masjid India hingar dengan kewujudan peniaga mencari rezeki. Di tengah hiruk-pikuk kota raya, kedengaran suara penjual menarik pelanggan ke premis masing-masing.

Rata-rata peniaga menjual pakaian, aksesori dan makanan yang enak. Busana etnik India seperti sari terdapat di premis sekitar masjid tersebut.

Namun, hidangan masakan ala India yang lazat pasti menjadi tarikan pengunjung. Bauan kari, rempah-ratus yang diadun berlegar di sekitar masjid itu.

Salah satu keunikan Masjid India ialah khutbah Jumaat disampaikan dalam bahasa Tamil sebelum diterjemahkan dalam bahasa Melayu dan Inggeris melalui tayangan skrin multimedia.


LELAKI ini membawa sejadah sendiri untuk menunaikan solat Jumaat kerana pada hari tersebut jumlah jemaah melimpah hingga ke luar bangunan masjid.

Aktiviti

Masjid India juga menjalankan pelbagai aktiviti menyemarakkan program keagamaan seperti Maulud Nabi, kelas tafsir al-Quran, ceramah umum serta aktiviti memasak bubur lambuk terutama pada bulan Ramadan.

Kini, masjid yang berusia hampir dua abad itu menjadi saksi kewujudan golongan India Muslim.

Ia sekali gus mengangkat martabat agama Islam sebagai agama rasmi di negara ini. Di samping itu, kewujudan masjid tersebut menjadi kayu pengukur pemahaman masyarakat dalam hidup pelbagai agama di negara ini.

Terletak di lokasi segi tiga yang strategik, Masjid India dikelilingi oleh Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Dang Wangi dan Jalan Ampang.

Akses pengangkutan awam juga mudah sama ada menaiki aliran transit ringan (LRT), teksi dan bas di bandar raya itu.

Nama Jalan Masjid India itu sendiri wujud kerana keunikan Masjid India secara tidak langsung memberi pengiktirafan kepada komuniti India Muslim di kota metropolitan ini.

Masjid India adalah sebuah khazanah kepada negara yang perlu dihargai. Generasi masa hadapan khususnya perlu menyaksikan sendiri keunikan masjid tersebut di ibu negara Malaysia ini.

Sumber: Kosmo

1 comments:

Unknown berkata...

kalau ada sekali masjid cina pun best juga kan?dulu ada juga diwar-warkan tapi xtau lah jadi ke tidak :)