15 Oktober 2014

Baguette Dominasi Pasaran Roti Dunia



ROTI Perancis atau sinonim dengan nama baguette kini semakin mendapat perhatian dunia. Permintaan terhadap roti panjang dan nipis itu menyaksikan lonjakan memberangsangkan susulan perkembangan selera masyarakat dunia terhadap sajian Perancis.

Pertambahan golongan kelas pertengahan turut menyumbang kepada peningkatan populariti baguette di bandar-bandar besar terutama di Asia dan Asia Barat.

“Selain pertambahan kelompok kelas pertengahan, situasi ini juga ada kaitannya dengan peralihan gaya hidup masyarakat global,” ujar Christophe Monnier, pakar daripada agensi Ubifrance yang membantu banyak syarikat Perancis membuka operasi di luar negara.


Dalam tempoh sedekad sejak tahun 2003, eksport doh dan adunan bahan membuat roti Perancis mencatat nilai lebih dua kali ganda daripada 197 juta euro (RM810.7 juta) kepada 480 juta euro (RM1.9 bilion).

Dalam tempoh serupa, produk makanan siap yang dijual di rantaian restoran Perancis dan hotel di seluruh dunia pula meningkat daripada 850 juta euro (RM3.4 bilion) menjadi 1.5 bilion euro (RM6.1 bilion).


BAGUETTE dihasilkan tanpa sebarang bahan tambahan dan ia tidak boleh disejuk bekukan.

Rantaian bakeri

Pertumbuhan mengagumkan juga dapat disaksikan menerusi eksport ke China yang mencatat peningkatan 7,800 peratus sepanjang sedekad lalu.

“Sektor bakeri sememangnya lubuk emas bagi industri makanan Perancis di luar negara,” ujar Monnier.

Ekoran perkembangan itu, banyak bakeri yang berasal dari Perancis membuka cawangannya di luar negara. Brioche Dorée misalnya, yang terkenal sebagai pendahulu rantaian bakeri berkonsep makanan segera di pentas global telah memiliki lebih 500 cawangan di serata dunia. Begitu juga Delifrance yang mempunyai ratusan cawangan di luar negara termasuk lebih 200 kedai di Asia.

Bakeri tradisi Perancis berskala kecil turut memberanikan diri menjengah ke pasaran antrabangsa. Pembuat roti dan penulis subjek makanan, Eric Kayser tampil kreatif apabila menggabungkan nilai tradisi dan inovasi sehingga membolehkannya membuka cawangan bakerinya di 100 buah bandar raya ternama dunia seperti Taipei dan Tangier.

“Seisi dunia merupakan pasaran mengujakan kerana semua orang mahu menikmati sajian enak seperti kroisan atau baguette yang merupakan satu kemewahan mampu untuk diperoleh,” terang Kayser.

Bakeri berkelas tinggi, Pierre Herme juga tidak terkecuali mengembangkan bisnesnya di Paris ke Jepun, Hong Kong, Korea Selatan, Emiriah Arab Bersatu dan Britain.

Bagaimanapun, tanpa pembuat roti terlatih, mustahil untuk baguette mendominasi pasaran roti dunia. Justeru, Institut Bakeri dan Pastri Kebangsaan (INPB) di Rouen sedang giat melahirkan golongan berkemahiran dalam bidang tersebut.


ROTI Perancis ini menjadi kegemaran masyarakat dunia.

Tidak dinafikan, ramai pelajar asing (luar Perancis) datang ke INPB bagi menguasai kemahiran menyediakan Saint-Honore, sejenis pemanis mulut klasik Perancis yang menggabungkan lapisan krim dan sos karamel. Namun, pengarah INPB, Jean-Francois Astier memberitahu, sebenarnya terdapat banyak program latihan lain ditawarkan kepada pelajar antarabangsa.

“Pelajar antarabangsa membentuk 15 peratus daripada keseluruhan pelatih profesional di INBP. Majoriti kecil pelajar Perancis mahu mencuba nasib di luar negara,” dedah Astier.

Alexandre Matcheret, 47, antara warga Perancis yang memilih untuk berhijrah ke luar negara. Dia baru membuka dua bakeri Kayser di Kemboja dan tidak sabar melihat sambutannya.

“Roti sudah sebati dalam budaya mereka (orang Kemboja), cuma ia tidak meliputi proses yang sama. Saya jangkakan permintaan bakal meningkat selari dengan pertambahan golongan kelas pertengahan,” ujar Matcheret yang menambah bahawa 95 peratus pelanggannya ialah penduduk Kemboja.

Roti buatan tangan

Biarpun baguette merupakan pelaburan berpotensi besar, namun membuka kedai tidaklah murah sekiranya semua kelengkapan asli diimport dari Perancis. Banyak bakeri turut mengimport tepung, mentega dan yis dari Perancis bagi mengekalkan rasa autentik roti.

Patrick Moreau, 48, yang berhijrah ke Cape Town, Afrika Selatan pada tahun 2008 dan kini memiliki tiga bakeri dan kafe teh di bawah jenama Cassis Paris menceritakan cabaran yang didepaninya: “Orang Afrika Selatan sangat menggemari pastri Perancis dan kini wujud peningkatan permintaan roti buatan tangan.

“Namun, ekoran penuruan mata wang rand, kos bagi membeli tepung yang diimport dari Perancis menjadi terlalu mahal.”

Sebagai penyelesaian, Moreau terpaksa bereksperimen dan menemui formula terbaik. Teknik mencampurkan empat tepung tempatan (Afrika Selatan) dan mengubah sedikit proses menguli akhirnya berjaya menghasilkan tekstur doh yang sama seperti doh Perancis.

Sementara itu, Denis Fatet, koordinator latihan di INBP memberitahu rahsia bagi menghasilkan baguette sempurna. “Baguette dihasilkan tanpa sebarang bahan tambahan dan ia tidak boleh disejuk bekukan. Keraknya mesti rangup dengan warna perang sempurna. Bahagian doh dan krim pula mempunyai lubang tidak sekata serta cair di dalam mulut.” – AFP

Sumber: Kosmo

0 comments: