18 Jun 2014

Teknik La Mian ~ Cara Tradisional China Membuat Mee



Sebilangan besar penduduk Malaysia, hidangan mee yang siap dalam kadar masa antara tiga hingga lima minit menjadi pengalas perut ketika kesempitan wang mahupun kekangan masa.

“Sebagai seorang pelajar, wang dan masa amat terhad. Disebabkan itu, mi segera merupakan barangan wajib ada dalam simpanan,” ujar pelajar tahun akhir jurusan Ekonomi di salah sebuah institusi pengajian tinggi awam.

Di sebalik keenakan dan cara penyediaan yang ringkas, mi segera dihasilkan menggunakan teknologi terkini bernilai jutaan ringgit.

Jika berkesempatan mengikuti lawatan ke kilang pembuatan Mamee Chef di Ayer Keroh, Melaka, anda pastinya kan berpeluang melihat makanan segera itu melalui proses yang panjang sebelum terhasilnya produk akhir dalam bungkusan-bungkusan kecil.


Keistimewaan Mamee Chef terletak pada keanjalan mi yang mengikut teknik La Mian atau mi tarik yang diwarisi sejak kurun ke-15 di China.

Mengikut teknik penghasilannya, mi tarik tradisional menggunakan adunan doh tepung yang diuli dan dipintal mengikut jumlah tertentu bagi mendapatkan kehalusan saiz mi yang diingini.


DOH yang telah siap diadun akan dileperkan menggunakan mesin penggelek mengikut teknik La Mian.

Pergerakan asli

Disebabkan itu, Mamee mengambil inisiatif menghasilkan mesin-mesin pembuatan yang mengikut pergerakan asli tersebut.

Bagi mendapatkan cara pembuatan yang betul, Mamee telah menjemput seorang pakar pembuat La Mian dari negara Tembok Besar itu.

Mesin-mesin fasiliti baharu bernilai RM80 juta itu kemudiannya diubah suai mengikut pergerakan pembuatan manual dengan menggunakan teknologi digital terkini.

Pengurus Besar Jualan dan Pemasaran Kumpulan Mamee, Pierre Pang berkata, produk Mamee Chef merupakan mi segera pertama yang menggunakan teknik tersebut dalam pasaran tempatan.

“Sejak dilancarkan, ia mendapat reaksi positif daripada pembeli kerana teksturnya yang berbeza dengan mi segera lain,” ujarnya kepada media yang melawat kilang Mamee di Ayer Keroh, Melaka baru-baru ini.

Kilang yang terletak di kawasan Perindustrian Ayer Keroh itu dibuka secara rasminya pada tahun 2012. Dengan keluasan 21,509 meter persegi yang mempunyai enam bahagian pemprosesan.

Tiga daripadanya dikhususkan untuk pembuatan mi segera manakala dua untuk Mamee Monster dan satu untuk Mamee Cup Noodles.

Kilang Mamee mempunyai seramai 600 orang pekerja yang dibahagikan kepada dua syif sehari iaitu 7 pagi dan 3.30 petang.

Dalam sehari, bahagian mi segera Mamee mampu menghasilkan 96,000 paket Mamee Chef dalam tempoh lapan jam manakala Mamee Monster (960,000 paket) dan Mamee Cup Noodles (168,000 paket).

Timbalan Pengurus Besar, Kenneth Pang Hee Lip menjelaskan terdapat tujuh langkah untuk menghasilkan produk akhir. Ia termasuk proses pengadun, penggelek, pemotongan, pengukusan, menggoreng, penyejukan dan pembungkusan.


CEF Ismail menunjukkan cara pembuatan perisa Mamee Chef kepada media.

Bahan-bahan utama seperti tepung protein dan air diadun bersama untuk menghasilkan doh mi. Ia dipecahkan kepada 60 peratus tepung, 30 peratus air dan 10 peratus kanji. Proses itu mengambil masa 20 minit yang dikendalikan oleh seorang pekerja dalam satu masa.

“Adunan seterusnya dimasukkan ke mesin penggelek untuk meleperkan doh dengan ketebalan 1.2 milimeter. Bagi mendapatkan ketebalan yang sama, doh-doh tersebut melalui lapan penggelek,” jelas Hee Lip.

Mengikut saiz yang telah ditetapkan, adunan kemudiaannya dipotong kecil sebelum dimasukkan ke mesin pengukusan. Teknik La Mian diaplikasikan sepanjang kedua-dua proses adunan dan pemotongan.

Keanjalan

Adunan yang telah berubah bentuk menjadi hirisan nipis dan panjang akan distim selama tiga minit untuk mengekalkan keanjalan mi tersebut.

“Selain itu, ia juga mengelakkan mi tidak menjadi terlalu kering sehingga menyebabkannya mudah pecah,” kongsi Hee Lip.

Mi yang sudah separuh masak itu akan dibentuk menjadi blok-blok signatur Mamee Chef. Selepas itu, ia akan digoreng menggunakan minyak sawit dalam mesin penggoreng. Menerusi proses ini, perisa ayam akan diletak bagi memberikan aroma kepada blok-blok tersebut.

Usai penggorengan, blok mi segera akan melalui proses pengeringan untuk memastikan ia sentiasa segar dan tahan lama. Selain itu, proses tersebut turut mengeringkan lebihan minyak daripada prosedur sebelumnya.

Sebelum memasuki langkah akhir iaitu pembungkusan, mi segera melalui dua pengesan logam yang dilakukan untuk mengelak produk mengandungi bahan-bahan yang tidak dikehendaki.

“Disebabkan itu, kilang pemprosesan menetapkan langkah keselamatan yang amat ketat seperti tidak membenarkan orang luar memasuki kawasan kilang tanpa kebenaran,” kata Hee Lip.


PEKERJA mengamalkan cara kerja efisyen di samping mengekalkan keselamatan dan kebersihan di kilang Mamee.

Dicipta khas

Tidak lengkap Mamee Chef tanpa paduan bahan perisa yang dicipta khas oleh cef selebriti, Datuk Cef Ismail Ahmad. Mi segera itu mempunyai tiga pilihan iaitu tomyam Thai, ayam shitake pedas dan laksa kari.

Bekerjasama dengan bahagian penyelidik Mamee, beliau mengambil masa selama tiga bulan bagi menghasilkan rasa mi segera yang menepati lidah masyarakat tempatan dan antarabangsa.

“Ketiga-tiga perisa Mamee Chef menggunakan resipi asal yang sering saya gunakan ketika memasak. Bermula dari kajian sendiri, formula sama seterusnya diberikan kepada bahagian penyelidik bagi menghasilkan rencah untuk Mamee Chef,” ujarnya ketika melakukan demonstrasi pembuatan pes rencah Mamee Chef.

Bagi menghasilkan pes itu, Cef Ismail menggunakan bahan-bahan semula jadi tempatan seperti kunyit, serai, lengkuas, cili kering dan daun kari.

“Selain untuk mi segera Mamee Chef, ia juga boleh dimasukkan untuk masakan lain seperti nasi goreng dan mi goreng,” katanya.

Oleh HAFIZ AHMAD
Sumber: Kosmo

0 comments: